ترکیبات تاثیرگذار بر سلامتی  موجود در ریشه گیاه آشواگاندا

بر اساس مطالعات فیتوشیمیایی انجام شده به منظور شناسایی ترکیبات شیمیایی  گیاه جینسنگ هندی (آشواگاندا) چندین آلکالوئید از ریشه های این گیاه جدا شدند که به نامهای آنانامینین، سودوویتامین ، سامنیفرینین ، آنانین ، سامنیفرین ، سومنین و آنامین نامگذاری شدند. از دیگر ترکیبات شیمیایی شناخته شده در ریشه این گیاه می توان به لاکتون های استروئیدی، فلاونوئیدها، ساپونین ها، تانن ها و آلکالوئیدها اشاره کرد. با این حال، لاکتونهای استروئیدی عمده ترین ترکیبات موجود در ریشه این گیاه هستند و مسئول اکثر خواص درمانی این گیاه می باشند. این لاکتونهای استروئیدی، به عنوان ویتانولوئیدها شناخته شده­اند، ساختار اصلی  ویتانولوئیدها در شکل زیر مشاهده می­شود.

ساختار مرکزی شیمیایی ویتانولوئیدها

در حال حاضر ، بیش از 12 آلکالوئید و 40 ویتانولوئید گزارش شده­ اند که از بخش­های مختلف جینسنگ هندی استخراج شده­اند. غلظت ویتانولوئیدهای اصلی در وزن خشک این گیاه از 001/0 تا 5/1 درصد متغیر است  ویتافرین A، یک لاکتون استروئیدی هست که از جنسینگ هندی جدا شده است .این نخستین ویتانولوئید با اهمیت دارویی بود که از این گیاه جدا شد. علاوه بر این می­توان گفت که این ترکیب  مفیدترین و اصلی ترین عامل دارویی جینسنگ هندی  است. ویتافرین A دارای اثرات دارویی متنوعی است که مهمترین آن اثرات ضدسرطانی است.

 

ساختار شیمیایی ویتافرین A

از دیگر اثرات شناخته شده درمانی ریشه گیاه جینسینگ هندی یا همان آشواگاندا می توان به خواص ضد افسردگی و ضد اضطرابی، ضدمیکروبی، ضد سرطانی، ضد آلزایمری، افزایش تمرکز و افزایش قوای جنسی در مردان و زنان و افزایش تراکم استخوان اشاره نمود.  اشکال مختلف این محصول در دنیا عمدتا به صورت پودر، قرص، کپسول، شربت، نوشیدنی، شامپو، کرم و غیره می­باشد. در حال حاضر هندوستان مهمترین کشور تولید­کننده این محصول در دنیاست.